Tuesday, 13 March 2012

KEREPEK NINJA/BELINJAU

 
Kebetulan pegi Pasar Payang, dah lama teringin nak beli kerepek ni. Haaa... Orang Terengganu panggil Kerepek Ninja. Bukan sebab ninja yang suka makan. Atau bukan sebab ninja turtle suka. Tapi dialek yang memisahkan kita. Hahahaha... 

Nama sebenar dia Kerepek Belinjau. Dapat kat Terengganu terus jadi Ninja. Hahaha. Rasa dia pahit2 sikit, lemak2 skit. Sedap! Macam kerepek2 lain jugak. Mahal jugak kerepek ni. Ingatkan murah. Satu plastik ni RM25. Standard. Paling kurang pun dapat la RM24. Tak leh kurang dah melainkan buat sendiri.

Ini tak kira gram. Tapi kira keping okey! Satu plastik ni 500 keping. Aduhhh, mahalnya... 


selepas digoreng

Kerepek ni dibuat dari buah belinjau. Masa zaman aku kecik2 dulu, orang panggil buah Congkak. Hahahaha. Aku pun tatau mana la dapat nama tu. Rupa buah dia mcm kat bawah ni.

Ini la rupa buahnya...

Buah tu mungkin diketuk2 leper jadi la kerepek tu. Tapi asal dia dari buah tersebut la. Rasa dia lemak2 pahit2 gitu... Tapi sedap!! Tak mustahil la sangat mahal...

4 komen-komen:

Melati Qistyna's Mummy said...

akak penah rasa kopok neh, rsnya mmg lemak2 pahit...tp best kan, kena makan skit2 je, byk2 x sedap plak *bg akak la*

jemarisuri said...

first time plak js dengar wp duk asal ganu tp tak pernah plak makan...hehe..

**suka mkn kropok lekor je...hehe

Dabel Aa said...

kak abby : mmg best. dri tahun lepas lagi nk beli tapi tak kesempatan nk pi beli... nk ke...dtg la ganu hahahaha

JS : laaa ruginyaaa hahaha

abs said...

Ms aku kecil2 dulu slalu pnjat pokok ni n blk rmh terus goreng ..lps goreng baru kopek kulit dia utk amik isi dlm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...