Friday, 2 March 2012

KHASIAT LIMAU KASTURI

 

Haaa... Petang semalam semalam, pegi kutip limau kasturi kat umah sebelah yang nak pindah... Satu plastik penuh nkooo dapat kutip... Dah tuan umah tak nak, disuruh aje kami kutip kalau nak. Hape lagi, bergoyang sakan la pokok limau kasturi tu kami kerjakan. Dari selebat2 buah, sampai jadi botak. Ekekekeke...


limau kasturi.
(balik umah terus potong buat air..sedapppp)

Nama saintifik bagi limau kasturi ni ialah Citrus Microcarpa. Limau kasturi bukan je nak kasi sedap minuman or masakan kita, tapi sebenarnya banyak lagi kelebihan manfaat yang kita boleh dapat dari buah limau kasturi ni. 

Mengurangkan Lelah/Asthma
  • Campurkan 5 titik limau kasturi dalam satu sudu madu asli. Then minumlah bila2 masa je. Kalau minum seminggu sekali pun dah memadai...
Mengurangkan Pening
  • Potong limau kasturi dibahagian atasnya. Picit limau sampai airnya keluar dan halakan ke hidung semasa ianya terpancut.
Mengurangkan Bau Badan
  • Makan kulit limau kasturi secara mentah
Sembuhkan Sakit Tekak
  • Mengurangkan lendir dan kahak. Campurkan limau kasturi dengan madu. Gula pun boleh. Then minum. 
Hilangkan kesan Minyak
  • Perah limau kasturi dalam piring dan campurkan sedikit garam. Then gosok pada pakaian terkena minyak. Biarkan selama 10 minit kemudian barulah basuh macam biasa.
 
 p/s : limau kasturi dengan limau nipis lain tau. limau nipis isinya putih, tak oren mcm tu... rasanya pun lain jugak..


4 komen-komen:

Cik Nur said...

limau kasturi ni, salah satu faveret cik nur..mmg sedap..!

nanti beli asam boy, buat air limau dan masukkan 2 biji asam boy dlm satu gelas air limau..kaca2 minum.. mmg sedappp..!

sluurrp...tliar dah nihh..!

Zamani said...

Dalam masakan, mmg ni lah bahan terbaik menyedapkan rasa.. umai salah satunye.. besttt

jemarisuri said...

akak kurang gemar plak limau ni suka guna limau nipis...huhu..lebih wangi..

Melati Qistyna's Mummy said...

Dapnye wat air, pastu boh ais, nak2 minum musim panas...fuhhh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...