Monday, 26 March 2012

RESIPI : KERABU BUAH TOMATO SIMPLE

 

Ini aku taktau orang panggil ape, tapi aku panggil kerabu tomato. Aku buat semalam. Sedap. Kalau korang bakar ikan ke, pari ke, panggang ikan ke, panggang pari ke, boleh cicah dengan kerabu tomato ni. Boleh gantikan kerabu tomato ni dengan air asam. Ada yang tak boleh makan air asam sebab air asam taruk belacan kan???? So, boleh gantikan dengan benda ni. 

Khasiatnya lebih baik dari air asam. Sebab air asam pakai cuka kan? belacan? so tak berapa nak elok sangat la. Ini 100% buah tomato. Rasanya pun masam macam air asam. Lagi sedap dari air asam...

Resipi :
  • 3 biji tomato merah
  • 1/2 bawang besar
  • 1 batang cili merah
  • 1 biji limau nipis ( besar punya, kalau kecik tambah)
  • 1 sudu besar gula
  • secubit garam
Caranya : 
  1. Potong dadu buah tomato (aku hancurkan dengan cawan.letak dalam besen tekan2 dengan mulut cawan). 
  2. Hiris bawang merah, cili.
  3. Campurkan dalam bekas tomato.
  4. Masukkan gula dan garam
  5. Perah juz limau nipis
  6. Kacau2 siap hidang!! 
p/s : cubalah!!! memang best!! masam2 skit, manis2 skit....

6 komen-komen:

Nour Eyza said...

sedapnyaaaaa... tapi kat rumah sewa saya tak lepas budu.. sebab ramai kwn org pantai timur..heeeee

Dabel Aa said...

@Nour Eyza
heee budu pun sedap...cuma masin kan...try la buat ni, cicah ikan panggang or apa2 pun best jugak

are_lin@yu said...

sedap2..ayu memang suka makan kerabu..boleh cuba resepi ni..hihi

Dabel Aa said...

@are_lin@yu
sangat2 boleh :)

❖ Syaa ❖ said...

Nampak best sesangat hehehe tak pandai masak xP

Melati Qistyna's Mummy said...

Membacanya pun buat akak kecur :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...