Sunday, 25 March 2012

RAHSIA CORAK KULIT TEMBIKAI

 
Tembikai, timun cina... Korang kenalkan... Tapi ada tak sapa yang masih keliru or ragu2 dengan warna isinya tanpa potong terlebih dahulu? Means tengok kulit pun tau dah isinya kaler ape kan... Sapa?? Haaa...

Dan...

Sapa tau isinya dah betul2 masak atau kena biarkan dulu beberapa hari baru sedap dimakan??? Meh sini nak bagitau...

Pic kat atas ni, 2 bijik tembikai. Masing2 mempunyai warna isi yang berlainan. Satu kuning, satu merah. Haaa macam mana saya tau??? Kita tengok corak kulitnya. Cuba tengok perbezaan corak kulit antara keduanya....


coraknya terang... kan?? So, tembikai ni isinya KUNING!!!!

coraknya pudar... maka isinya adalah MERAH!!!

So, macam mana nak tau isinya dah ok atau belum sedap dimakan... Kita tengok pulak tangkainya... Perhatikan warna tangkai atau tapak tangkainya...

Tangkainya masih hijau... maka biarkan dulu dalam 2, 3 hari baru potong. 
konpem isinya lagi manis...


see, tangkai yang ni dah kecut, boleh potong dan makan terus!! konpem manis punye!!

p/s : petua dari penjual tembikai...

3 komen-komen:

are_lin@yu said...

Wahhh ayu baru tau ni...boleh dah g bli tembikai sendiri..hehehe..tq!!

Melati Qistyna's Mummy said...

Td akak agak2 je yg kaler gelap tu isi Merah, betul plak.. Hehehee

Boleh digunapakai petua aina nie :)

Shahidan Hassan said...

Saya cuba tanam tembikai kuning.sya ikut petua dari jbtn pertanian.cuma sya x mengunakan racun seranga.alhamdulilah dapat hasil cuma buah 1.5kg sahaja.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...